Leer improviseren. 2003-2004.
Les 22: akkoorden vervangen door tonen.

Soms is het handig een akkoord te vervangen door een enkele toon. We hebben eerder gesproken over baslijntjes en een tweede stem, maar niet met deze invalshoek. Er zijn diverse argumenten voor.
  1. De klank van het instrument komt beter tot zijn recht. Vergelijk een zanger met een koor. Het hangt van de aard van de muziek en de kwaliteit van de klank af of het een verbetering is, maar in ieder geval geldt niet zonder meer dat muziek altijd mooier is naarmate er meer stemmen in zitten.
  2. Het is vaak gemakkelijker om een toon te spelen dan een akkoord.
  3. Het vorige punt heeft een beter ritme tot gevolg. Dat moet je breed zien. Dus ook al worden er niet meer ritmische capriolen uitgehaald, louter door het gemak van spelen, wordt de muziek vloeiender. De kleine tijdsaarzelingen die niet in noten te vangen zijn, maar maken dat een vertolking houterig klinkt of swingend of subtiel, kunnen nu minder robotachtig en pakkender gebracht worden.
  4. Een ander gevolg is dat de akkoorden halverwege een maat nu niet geheel weggelaten hoeven te worden, want een enkele toon is vlotter te spelen en gemakkelijker te onthouden dan een akkoord.
  5. Losse tonen als vervanger van akkoorden kunnen ingelast worden bij een tweede stem en baslijntjes.
  6. De boventonen van een bastoon liggen in het hoorbare gebied en vormen zo een majeurakkoord. Hierdoor is het zelfs niet gewenst om lage bastonen dicht bij elkaar in een akkoord te verwerken. Dat gaat brommerig klinken. Ga maar na: als je lage bastonen c, e, g tegelijk aanslaat, hoor je van c de boventonen g en e, van e de boventonen b en g#, van g de boventonen d en b. Je hoort dus de tonen b+c+d+e+f+g+g# door elkaar. Ieder van die tonen veroorzaakt weer boventonen. Dit effect is sterker naarmate de bassen lager liggen.

Hier volgen enige voorbeelden.

In de vorige les bij Shine hebben we Cdim7 weggelaten omdat het halverwege een maat staat. We kunnen het vervangen door de toon es. Dan pakken we ook nog eens het akkoord Cm mee (Em in de oorspronkelijke zetting), dat ervoor staat, en dat we ook weggelaten hebben. Het verschil tussen C en Cm is namelijk die toon es.
Hoor de begeleiding met akkoorden en tonen.

Bij Stormy Weather [in C] zijn de eerste akkoorden C C#dim7 Dm G7 C. Hier kan het dimakkoord vervangen worden door de toon c# en Dm door de toon d. Dat geeft bovendien een 'oplopertje' in de begeleiding.
Hoor de begeleiding met akkoorden en tonen.

Dit vervangen van akkoorden door losse tonen kan voor allerlei muziekstijlen toegepast worden. Een Mozartachtig melodietje, begeleid met de Albertibas, kan aanvaardbaar klinken als enkele akkoorden door tonen worden vervangen.
Hoor de Albertibas vervangen door de grondtonen van de akkoorden.

Voor improviseren is een slimme voorbereiding altijd lonend. Je komt dan niet voor onaangename verrassingen te staan. Welke akkoorden door losse tonen kunnen worden vervangen hoort daarbij. Je moet ze van te voren even uitproberen. Bij het voorbeeld van Shine is de toon es niet uit de lucht komen vallen. Nadat ik het dim-akkoord miste heb ik alle tonen ervan uitgeprobeerd (es, ges en a), alvorens ik de es daaruit heb gekozen. Hetzelfde geldt voor de tonen die ik bij Stormy Weather heb geselecteerd. Het verschil met de baslijntjes uit de vorige les, is dat hier de vervangende toon belangrijk is en zorgvuldig moet worden gekozen. Bovendien is deze procedure niet altijd mogelijk.
HUISWERK: Ga na of je dezelfde tonen uit de dimakkoorden zou hebben gekozen als ik gedaan heb bij Shine en bij Stormy Weather.
<< Startpagina / Index van de cursus / Volgende pagina >